Welkom bij Wielervereniging Oet Steem!
Home/Nieuws
Interessante links
Ledenpagina

Wintertriathlon Assen 26-10-2013

26 oktober 2013 was het zover, ik, Peter Jans, deed voor het eerst mee aan een wintertriathlon.  Een collega had mij gevraagd of ik mee wilde doen aan de Wintertriathlon-Estafette – Recreanten.  En ik had ja gezegd zonder in de agenda te kijken. Achteraf bleek dat ik ook die dag K3 op de  agenda had staan. Een rekensom gemaakt en het moest kunnen s’morgen wintertrathlon en s’middags K3. Dus  het doel om hard te fietsen werd extra bekrachtigd om op tijd bij K3 te zijn.

Om 8.45 was ik in Assen en kon parkeren bij het provinciehuis.  Ik twijfelde nog of ik zou parkeren op de plek van Commissaris van de koningin van Drenthe, toch het plekje er naast mijn auto maar neergezet.  Mijn collega’s opgezocht en ingeschreven en met elkaar het terrein verkend zodat we wisten waar de wissels waren en daar niet onnodige tijd gingen verliezen.  Kort voor 10.00 uur zijn we met  zijn alleen naar de start van de renners gelopen. Mijn collega Roderik moest 10 km rennen en na 44.26 min. tikte hij mijn hand aan en kon ik van start. Ik merkt direct al dat ik te lang in de koud had stil gestaan. Leer momentje voor de volgende keer.  Echter het ging aardig ik kon lekker in mijn ritme komen ondanks de wind. Ik wilde graag de 50 km in 1 uur en 30 minuten doen. Dus volle bak , ondanks een nat wegdek met bladeren. Van te voren was me verteld dat ik niet achter een andere fietser uit de wind mocht gaan zitten. Onderweg viel me op dat hier ook op gecontroleerd werd. Het was droog en moest twee keer een rondje van 25 km fietsen. Van de Bonte Wever naar Ekehaar, Nijlande en Deurze en weer terug. Onder weg werd ik helaas ook ingehaald. En leek het of ik soms stil stond. Later kwam ik er ook achter met wat voor tijden die over de finish kwamen.  Na 1 uur en 36 minuten en 42 seconde kwam ik over de finish.  Gemiddeld  31,5 km per uur, Goed voor de 39e plek van de 54 deelnemende fietsers. Al met al niet ontevreden. De snelste had een tijd van 1 uur 14 minuten en 50 seconde. Dus ik heb nog wel wat te trainen.  Mijn collega Jo heeft na mij nog 20 km geschaatst. Wat samen goed was voor de 22 plek.

Ook een ploeg uit Lellens deed mee en zijn net 2 plekjes boven ons geëindigd.

Het was een leuke ervaring en doe volgend jaar weer mee en hoop dat er dan meer Stedumers meedoen. Ons dorp heeft toch genoeg lopers, fietser en schaatsers.

Groet, Peter

Stemer WielrenTocht 2013

Op zondag 29 september jl. deden 30 wielrenners uit Stedum (en directe omgeving) mee aan de 5e editie van de Stemer WielrenTocht. De door de Wielervereniging Oet Steem georganiseerde  Stemer WielrenTocht wordt traditioneel gehouden op de laatste zondag in september. De lustrumviering van deze Stemer ‘klassieker’ bestond wederom uit twee rondes van ca. 50 km.

Om ca. 1 uur vertrok het peloton wielrenners (incl. 4 dames) vanaf het haventerrein in Stedum voor de eerste ronde van 50 km. Met een forse tegenwind werd via Westeremden, Zeerijp, ’t Zandt, Spijk de Eemshaven bereikt. Met de zon in het gezicht en de wind in de rug ging het in een vliegende vaart via Roodeschool, Oldenziel en Garsthuizen weer terug naar Stedum. In de Vlasschuur werd even ‘bijgetankt’ voor de tweede ronde. Natuurlijk stond er voor de wielrenners weer appelgebak met (veel) slagroom en koffie op het programma.

De 2e ronde, waarbij het altijd een paar tandjes harder gaat (ruim boven de 30 km gemiddeld), bracht het uitgedunde peloton (16 personen) via Schildwolde, Siddeburen, Appingedam, Garrelsweer naar Winneweer. Hier ving de ‘echte’ wedstrijd aan, want namens Oet Steem was voor degene die het eerst terug was in Stedum (via de Hemertweg) een mooie prijs in het vooruitzicht gesteld. Binnen enkele tientallen meters was het peloton even buiten Winneweer al uit elkaar gereden en werd kop over kop met grote snelheid richting Stedum gekoerst.

Dat topamateur en Stedumer Anne Fokkema met de hoofdprijs aan de haal ging verbaasde de kenners natuurlijk niet. Eppe Wolfis en Menco Slager, beide lid van de Wielervereniging Bedum, kwamen gezamenlijk als 2e en 3e over de finish aan de Lellensterweg.

Met een gezellige nazit in de Vlasschuur, o.a. in aanwezigheid van Harry Vaatstra (directeur Klimaatgroep Holland en hoofdsponsor van Oet Steem) werd de zeer geslaagde 5e editie van de Stemer WielrenTocht afgerond. De liefhebbers van en mooie tocht door het Grunneger Ommeland verheugen zich nu reeds op 26 september 2014 als de 6e editie van de Stemer WielrenTocht zal

Drentse Fiets 4Daagse Proloog zondag 21 juli 2013

Zondag 21 juli 2013 was het weer eens goed fietsweer, Nico was per auto vetrokken vanaf Stedum en Peter vanaf zijn vakantieadres Dieverbrug. Het doel 175 km door Drenthe en alle startplaatsen aandoen van de fietsvierdaagse: Assen, Westerbork, Emmen, Dalen, Meppel, Diever, Hoogersmilde, Norg, Assen. Het inschrijven ging snel en we zaten 7.45 op de fiets, Al snel sloten we aan bij een aantal man van Toerclub WTC Roden. En ging het richting Westerbork voor de eerste stempel .In Dalen was het tijd voor het eerste appelgebakje met slagroom. Dat ging er goed in. Na de pauze ging het met een lekker tempo richting Meppel. Langs mooie stille wegen en goede fietspaden. In Meppel waren we weer toe aan een tweede appelgebakje met slagroom. Deze ging er weer heerlijk in. Daarna weer op de fiets, eerst was er even verwarring welke kant we op moesten, maar al gauw hadden we het juiste pad gevonden. Het was warm, 31 graden, maar doordat we grote delen onder de bomen fietste was het prima te doen. Op naar Diever waar ook  fam, Jans zou komen. Het was feest in Diever een drumband was ook aanwezig, dus een leuke pauzeplaats. RTV Drenthe was ook aanwezig En ja hoor de buurtjes oet steem hadden ook een shot van een paar seconde of fame. http://www.rtvdrenthe.nl/video/fiets4daagse-journaal-4 ( 3.04 minute). Het werd toch weer eens tijd om door te fietsen naar Hoogsmilde voor de volgende stempel. Om vervolgens de laatste stempel in een prachtig stukje Drenthe, Norg op te halen.  Ook hier was weer van alles te doen, na een snelle blik zijn we verder gegaan we wilde naar de finish en ja hoor half 4 waren we weer bij de Bonte Weever in Assen. Na een drankje was het leuk geweest en gingen we met een goed gevoel naar huis toch maar weer 180 km gefietst.

Grunnens Alternatief 30-06-2013

Zondag 30 juni was het een goede fietsdag. Nico, Peter en Lies vertrokken vanaf Stedum per auto naar Scheemda, voor een rondje Oost-Groningen. Aan de start om half 9, met Menco, die op de fiets uit Bedum was gekomen. Eerst een stukje naar Ter Apelkanaal, tegen de wind in en kaal. Toen veel heen en weer fietsen, langs mooie stille wegen en goede fietspaden. Wel veel haakse bochten, of nog erger, dus het was wel een toer om een hoge  gemiddelde snelheid te houden. Nu was dat met Menco op kop geen probleem, en met een Stadjer die ook van wanten wist schoten we lekker op. Dankbaar gebruik gemaakt van het terras van de Urnenhoeve, een mooie locatie bij de Wedderbergen, aan een zwemplas. Voor 5 euro 2 koppen koffie met appeltaart en slagroom. Daarna weer op de fiets, eerst een beetje koud (we reden met windvest en lange mouwen), maar vervolgens kwam het tempo er weer goed in. Een mooi stuk Duitsland, richting Papenburg, en langs de Eems weer terug, een soort niemandsland langs de grens, maar niet ongezellig. Het laatste stuk moesten we weer tegen de wind in, maar we schoven aan bij een groep uit Scheemda. Hoewel Menco zichzelf wilde sparen, schoof hij toch weer mee op kop. Wij kwamen na 150 km met 30,3 gemiddeld enigszins uitgeput in Scheemda aan. In de kantine was het  “alles erop?” en na 5 minuten stond de hamburger voor ons te dampen. Menco was toen al weer richting Bedum vertrokken, en wij zijn met de hamburger weer vlot op krachten gekomen. Een hele mooie tocht, en een makkie vergeleken met de 3 uur regen van vorig jaar. Een aanrader, alleen al vanwege al die oost-Groningers om je heen.

Noorderrondrit 09-05-2013

Volgens afspraak wilden we afgelopen donderdag de 75 km doen van de Noorderrondrit. Tegen achten zaten we op de fiets naar Loppersum voor de inschrijving. Bij de sportvelden kwamen we Buurman Erik tegen die ook 75 km ging rijden. We spraken af gezamenlijk te vertrekken. Met onze ntfu pasjes ging de inschrijving lekker vlot, Manouk moest nog wel even in de rij maar ook dit duurde niet lang. Vol goede moed gingen we op weg, het was nog steeds droog, wel stond er een krachtige wind. Van Loppersum, richting 't Zandt en door Zijldijk naar Zandeweer een mooie omgeving. Via Doodstil fietsen we richting Kantens. Voor Kantens kreeg Bert pech, een lekke band. Door gezamenlijke inspanning werd het probleem snel verholpen. Door naar Café Tuitman voor de eerste stempel, daar bijna de route kwijt geraakt, pijltje stond achter ons. Gelukkig had Bert een helder ogenblikje en bleven we in het spoor richting Winsum. Voor Manouk kwam op dit stuk tegen de wind in de man met de hamer even langs maar ze herstelde zich als een echte vrouw. Voor de wind terug richting Onderdendam en we namen afscheid van Buurman Erik die zijn tempo op ging voeren. Bij de Wolddijk had Manouk pech, een jonge hond stond aan de kant van de weg en vond haar blijkbaar wel geschikt om mee te spelen met als gevolg een valpartij. Gelukkig bleef het bij een licht gekneusde pols en een geschramd achterwerk. Enigszins geschrokken zijn we bij Moeke Vaatstra aangegaan voor soep en broodje. Daarna was het voor de wind richting Loppersum. Met 85 km. op de teller waren we terug in Stedum.

Arend L.

Winsumer Wierdentocht gesmokkeld 27-04-2013

Een mooi compromis bedacht, Jan Afman, Peter en Lies hadden vertrek gepland voor 130 km, om 7.30 uit de haven. We moesten 12 uur weer terug zijn vanwege verschillende bezigheden. Peter heeft topdrukte met de Oranjevereniging en Lies wilde zich hieraan onttrekken, dus op tijd weer terug was de gedachte. Na een goedkeurende blik van Anjo vertrokken richting Winsum. Daar kwam Ashwin erbij, spinning collega van Lies en destijds ook lesklant van Jur Raatjes. Hij was niet helemaal op het koude weer berekend (Wij eigenlijk ook niet, maar dan meer moreel), maar aan de snelheid van trappen kon je goed zien dat jarenlang spinnen toch zijn effect heeft. Met iets lagere trapfrequentie schoven we richting Oostum. Gevoelstemperatuur min 5, maar de wind ging nog dachten we. Pas toen we echt richting noordoost gingen en al tig keer diverse Groninger wierden van alle kanten hadden beklommen, veelal klinkers, concludeerden we dat het mooi geweest was. Bij Winsum na 85 km afgebogen naar Onderdendam, Ashwin richting Groningen gestuurd en zelf over Westerwijtwerd de laatste wierde over de Eemshavenweg beklommen. Iets te fit weer thuis, maar gelukkig wel op temperatuur gebleven. Vast vanwege die goede zelfgebakken appeltaart met slagroom in Zoutkamp, waar Ashwin ons op trakteerde en de Bedumers die ons ook goed vooruit hielpen. Dit hebben we maar weer gepresteerd dachten we.

Lies

De Hondsrug op en af 28-04-2013

Even een klein verslagje van een , naar mijn idee, zeer leuke tocht.
Georganiseerd door : “Biking Neighbours” uit Exloo.

De titel verraadt de route eigenlijk al, je mag 75, 100, of  125 kilometer lang via een duidelijk uit gepeilde route de Hondsrug van alle kanten “beklimmen”. Nu is beklimmen een groot woord maar toch waren de hoogte verschillen en de stevige bries een leuke uitdaging.
De 125 km variant genoot onze voorkeur en met Tecklenburg en Limburgs Mooiste op komst was dit geen verkeerde keus.

Om een uur of 9 vertrokken we uit Exloo om vervolgens via Odoorn, Ees , Borger, Buinen, Gieten, Eext en weet ik veel waar we allemaal wel niet langs gekomen zijn, de Hondsrug op en af te rijden. Door bossen en dan weer door het open veld. Toch een hele andere omgeving dan de tochten die we normaal altijd rijden.. en dat op 45 minuten rijden vanaf Stedum! Misschien dat we het toch iets te gezellig  hadden want gelijk na de eerste koffie stop (met appelgebak uiteraard) een pijltje gemist. Maar met de nodige extra kilometers op zak toch weer het goede spoor gevonden . De laatste 20 kilometer nog even met een groepje “echte” toppers meegefietst om het gemiddelde nog iets op te schroeven. Moe gestreden maar een hele leuke ervaring rijker uiteindelijk weer in Exloo gefinisht. Nu zie ik jullie denken, Biking Neighbours??, Nee wij hebben geen aandelen in deze club…. Maar ik ben er volgend jaar zeker weer bij!

Johnny

Kloostertocht 14-04-2013

Op 14 april was de Kloostertocht, vanuit Ter Apel (dus niet Zuidlaren). Ik was de enige belangstellende, maar ben toch maar gegaan. Op tijd naar ter Apel, wel een uurtje autorijden, maar er was goed weer, en een interessante route beloofd. Eerst naar Bourtange, en dan zo’n 100 km door Duitsland. Er waren plm. 150 deelnemers, waarvan de helft 80 km deed, dus geen fietser te zien. Maar door 5 mensen ingehaald, maar ja, dat zegt meer over niet te vroeg gestart zijn en diverse Italiaanse Eissalons beproeven. Die in Sögel (pannenkoek met ijs en aardbeien) en in Lathen (warme Apfelkuchen met ijs, aardbeien en chocoladesaus) zijn zeer aan te raden. Verder het bekende werk, als je vorig jaar mee geweest bent naar Stedum Duitsland. Veel niet al te schone fietspaden naast relatief grote wegen. ’s Morgens was het eerst rustig, maar later kwam er aardig verkeer, auto’s en motorrijders. Ook veel bos gezien, maar dan steeds vanaf de weg, dus de natuurbeleving was beperkt. De fietsbeleving was er wel, 120 km in je eentje, en dan het laatste bordje missen, zodat het 130 werd. Toch wel tevreden, maar voor een groep niet zo geschikt, tenzij je dan op de weg fietst, met in Duitsland alle risico’s van dien.

Blijkbaar is de route per jaar heel anders, dus eerst maar even goed kijken of het voor ons interessant is. Grunnens Alternatief is dan geschikter denk ik (tenzij het regent).

Lies

Welkom op de website van Wielervereniging Oet steem uit Stedum!  | oetsteem@hotmail.nl